Google+ Followers

Wednesday, 4 March 2015

JOm MasAk woiiiiii!!!

Jom Share Resepi..

Duduk berjauhan dgn keluarga ni kena banyak berdikari..
Yg penting kena pandai masak.So harini gua nk share sikit resepi masakan.
Boleh cuba ye!

Resepi Udang Goreng Nestum!

Bahan2:


1. Udang. ** Kalau xde udang tp teragak juga nak cuba resepi ni,boleh juga guna sotong,ayam, ikan laga
    pun boleh.haha**
2. Tepung Gandum
3. Kuning telur **kalau alergi telur ayam,boleh guna telur itik,telur ular.haha**
4.2 ekor cili
5.5 kilo nestum
6. Daun kari
7.sedikit garam
8. Sedikit tepung susu **jangan amik susu botol anak buah!!!**
9. Sedikit gula

Cara:

1. Cuci udang dan potong kaki2 udang.potong sekali kaki anak buah..haha..nk buang kulit udang pon boleh.

2. Siap cuci,keringkan udang guna mesin basuh.Then letak dalam mangkuk, campur dgn kuning telur
    kemudiam tambah sedikit tepung gandum dan daun ketum.

3. Goreng sehingga masak.angkat dan toskan minyak.

4. Panaskan sedikit minyak,campak cili yang dipotong bersama daun kari dan pati rakyat vietnam.haha

5. Agak2 naik bau, masukkan nestum, garam, gula, tepung susu ada beberapa hirisan daun ketum.haha

6. Last sekali masukan udang.Gaul rata guna kaki dalam kuali.

7. Siap.!!!!
















Tuesday, 13 December 2011

cara menangani masalah kawan yg berdengkur....

Korang2!! korang ade mmber x yg slalu maen okestra malam2? maen trompet ke?hakhakhak..mesti korg rase x selesa kan?So aku ade langkah terbaek "on how to overcome this problems"..ceeewaaahh!! hah!sebelum tu cek nk habaq mai ckit la kt korg ape tu berdengkur kot2 ade yg x tau ke...










Berdengkur adalah bunyi bising semasa bernafas ketika tidur, apabila sebahagian daripada saluran
pernafasan atas seseorang tersumbat. Ia berlaku apabila terdapat sekatan pada aliran udara di
dalam saluran pernafasan di bahagian belakang mulut dan hidung seseorang.
Bunyi itu dikeluarkan apabila tisu di bahagian atas saluran pernafasan bergesel dan bergetar
di antara satu sama lain. Berdengkur bertambah kerap mengikut umur dan biasanya tidak
membahayakan.so teruskan la berdengkur ye...kahkahkah..

ok.paham dah?? so aku nk bg tips ckit mcm ne nk hadapi kwn2 yg slalu maen "alat muzik" time2 mlm..hehehe~


Sebenar nye banyak care nk selesai kan masalah nie..tp kat cni aku bg 5 langkah2 terbaek punyeeee..suka hati korang la nk ikot  ke x..




Langkah 1.




Slalu nye lau member2 korang slalu berdengkur mlm2 kan dan kadang2 menusuk kalbu bunyian beliau kan??So,guna la mp3 anda untuk mendengar lagu2 dan sebagai langkah terbaik drp dgr kwn anda tu bermaen alat muzik bersendirian..drp dgr sound effects dr mmber korg,baek dgr lagu..ye dok??




Langkah 2.


Ok.bg sesape yg xde mp3..ni langkah seterusnya.Korg letak je bantal kat muka mmber korg tu..Lagi besar bantal lg bagus.Lau rase geram ngn mmber korg tu..amik bantal tekup je kat muka die..make sure die x bernafas dlm masa 10 minit.pastu baru angkat bantal tu..huahuhauhua...


Langkah 3.


Ok.langkah ni telah dipersutujui oleh Majlis Keselamatan Dunia slps mesyuarat agung 2 mggu lps.Dlm perbincangan meeting ni,(meh sini aku hurai kan) dibenarkan..diulangi..dibenar kan rakan2 membelasah mmber yg asik dok berdengkor sbgai pengajaran kpd si dengkur untuk tidak mengulangi kesalahan yg sama..pasti kan kepala beliau di hentak ke lantai sebanyak 10 kali,ditumbuk di perut 50 kali,smack badan 100kali, heret beliau kat atas tar 15 kali..**ermmm abis la housemate aku pasni..heheheh~


Langkah 4.



ermm..bg mereka yg x sampai hati nk blasah mmber tu...Almaklumlah,mmber sejati..jgn risau ada cara laen..hah! yg ni cara die...huahuahuahua..bg yg kaki seni tu..kasi seri ckit muka mmber tu...x cukup merah tambah merah..bila mmber bangun tidur biar kan beliau menangis sepuas hati sbb mlm die da mnyebab kan anda sengsara...kahkahkah..




Langkah 5.


haih! ni la resepi terakhir yg aku boley share kat korang...simple n not complicated..yeaahh!! sewaktu rakan korang sedang syiiiooookk berdengkur, amik la beberapa hammer..make sure yg paling besar skali okay..pasti kan jarak yg sesuai sebelum hayunan dilakukan..tarik nafas dalam2,So pukul la mmber korang sesuka hati yg korg suka.make sure jgn mati sudah...kahkahkahkah..




P/S: petua2 ni boleh diamal kan selalu..bagi yg ingin mencuba,digalakkan, jgn malu2 okay..Kesan nye tanggung sendiri..hikhikhik~

Thursday, 1 December 2011

Pemandu Malaysia mcm CILAKA ***sesetengah je****

Grrrrr!!! mmg cilaka la pemandu Malaysia..mmg xde adab!! harap je ade lesen,Tp bodoh bila ats jln raya.. Hah!! tula yg sempat aku komentar terhadap pemandu Malaysia.Kata org Indon xde akhlak, x hormat org la (time perlawanan bola sepak Malaysia vs Indon) .Org malaysia pon sama jela weyh in term of "respecting" la..



Cite die mcm ni..Benda ni berlaku kt batang idung si penulis nie sendiri..hakhakhaktuiii!!! Sewaktu aku nk balik Shah alam dr Segamat.Dah la jln jem lps tol senawang,hari plak hujan..aku ni haaa dah la naek moto je nk blik shah alam.*moto LC beb..wakakka*~almaklumlah xde duit nk beli kete~..Bila jln jem pemandu2 kete yg cilaka ni sesuka hati kepala atok nenek die je guna laluan moto.Konon dpt cilok,cpt perjalanan la..aku ni dah la naek moto mmg ikot laluan moto la.terpakse la follow blakang kete. dr Tangkak aku mmg x tuang minyak sbb aku da bajet tuang minyak kat R&R Seremban.bila nk sampai seremban...minyak aku tinggal ciput jeee..nk x nk terpaksa la bwk laju time2 hujan.Kang moto mati tgh jln ssh.mmber aku pon sama.miyak pon ciput je...



mcm ni la hujan mase naek moto *gambar contoh..real nye x amik sbb npon dlm seat moto*



Dah nk sampai R&R Seremban nie!!!! lg bape km je.2km je kot lau x salah aku..Time follow blakang kete (kt laluan moto) dan2 je kete Persona tu slow..aku ape lg himpit tepi la wey..Takdir agk nye..nk himpit tepi ade plak kon kt tepi tu jatuh. (ala kon slalu kt highway tuuu) .aku pon masuk la rumput..bajet selamat. Malang memang x berbau!! bile nk masuk jln raya balik, moto tergelincir..licin..ujan kan.ape lg..jd superman la kejap.itula first time pengalaman aku jatuh moto.mase da jatuh tu boley plak pemandu2 LAHANAT ni nk masuk lg lorong moto.Aku dah la jatuh.Motor pon barai tu pon x geti nk fikir.Nk jugak guna lorong moto.Lps jatuh aku bngun tgk moto.sempat lagi maki kete2 lalu kt c2..ahahaha..padan muka sape suh lalu..selipar putus,side mirrors moto hancur,spek mata patah,moto terbalik..Paling sedih kek coklat dlm beg tok bg mmber2 tercampak.aaahhhhhh!!!beg pon basah..(T_T).nasib bek la moto ley gerak lg..Last2 aku parking moto kt Nilai.Bwk gak moto dr R&R tu ke umah mmber aku kt Nilai.lau x moto nk parking mane kt highway???pastu mmber aku amik kt Nilai naik kete sbb da x larat nk bwk moto.dgn kaki tangan luka,lutut n bahu da kebas2..kena plak hujan..pergghh!!!






mcm ni la kering nye minyak aku.sbb tu nk cepat!!!!!


So, kpd  korg yg baca ni,cuba korang ditempat aku.apa perasaan korg??? bkn salah korg.tp pemandu LAHANAT tu...Dah la jatuh ade lagi pemandu nk guna laluan moto sebelah korg.So sape cilaka??Sebelum aku akhiri tulis menulis ni...ceeewwaahh..aku nk nasihat la kt korg2..jgn la guna laluan moto sbg alternative lau nk cepat.Hormati penunggang motosikal.Bia lambat asal selamat.lau guna kete,guna laluan kete.jgn nk mengada2 guna laluan moto..Lau jd kt korg mcm ne??hah!! mcm ne nk jwb tuuuuuu...

Bile letrik kt umah xde..kahkahkah.

Ermmmm..da lame gler r aku x tulis blog.ade la dlm seabad..hakhakhak..tbe2 pagi ni nk tulis lak..(Cehhh!! dah la blog x pemes!!)
Ari ni aku nk share ckit sal percutian aku ngn dak2 umah aku.Kali ni kteorg ke Port Dickson.Fuiyooooo...Bestttttt WoooooooOO!!!!!!!
Cite die mcm nie.... Blok umah sewa aku akan ditiadakan elektrik pada ari rabu..pastu dan2 je ari rabu ni ade satu kelas plak an.Khamis nye xde klas lgsung.So ats cadangan mmber2 umah, kteorg gi la jejalan utk elak kn kepanasan.Almaklumlah dok Shah alam, lau xde lektrik da mcm dok dlm ketuhar..hakhakhak.Cadang bertolak lps kls CSC kol 11 a.m.Paham2 jela janji melayu..matahari nk naek smula baru nk gerak..haih!!! dah tu je aku nk share...lps ni tgk la gambar2..


     ni la housemate aku yg memeningkan..hakhak.LOL~





wokay! ni la percutian yg x brape nk cuti..


starting
on moving



amik ko!!  
masing2 mula timbul..hikhik
hoyeahhhh!!!
sampai2 je trus bkak baju (salin baju la...jgn pk bukan2), pastu maen bola sampai kejang urat, pastu mkn smpai kembung,pastu mandi sambil telan air laut sebaldi,pastu bergusti dlm air pastu bla...bla...bla...*mls da nk tulis*..hikhikhik ~ SEKIAN MELAPORKAN BERITA.WASSALAM~

Friday, 27 May 2011

belajar mematang kan diri...

Perkataan "hati" diterjemah daripada kalimat "qalb" (jamak, "qulub"). Selain daripada maksud biasa, iaitu "tempat perasaan", ia juga bermaksud tempat untuk memahami seperti terdapat pada ayat 7:179 - "mereka mempunyai hati, tetapi tidakmemahami dengannya".
Memiliki Hati Yang Damai
Memiliki jiwa yang menerima seadanya tanpa angan-angan kosong tidak berpijak di alam nyata, tidak ada tekanan. Inilah nikmat bagi hati yang selalu bersyukur. Seorang yang pandai bersyukur sangat memahami sifat Allah SWT. Apa saja diberikan Allah kepadanya, ia terasa sungguh terhutang budi, berterima kasih, terpesona dengan pemberian dan keputusan Allah. Apabila berhadapan kesulitan, terus mengingati sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Jika kita sedang susah perhatikanlah orang yang lebih susah daripada kita. Apabila diberi kemudahan, ia bersyukur dengan menggandakan amal ibadahnya, kemudian Allah akan mengujinya dengan kemudahan lebih besar lagi. Bila ia tetap istiqamah dengan terus bersyukur, maka Allah akan mengujinya lagi dengan kemudahan yang lebih besar lagi."

إِنَّمَا ٱلۡمُؤۡمِنُونَ ٱلَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ ٱللَّهُ وَجِلَتۡ قُلُوبُہُمۡ وَإِذَا تُلِيَتۡ عَلَيۡہِمۡ ءَايَـٰتُهُ ۥ زَادَتۡہُمۡ إِيمَـٰنً۬ا وَعَلَىٰ رَبِّهِمۡ يَتَوَكَّلُونَ
 
Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu (yang sempurna imannya) ialah mereka yang apabila disebut nama Allah (dan sifat-sifatNya) gementarlah hati mereka dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayatNya, menjadikan mereka bertambah iman dan kepada Tuhan mereka jualah mereka berserah.
(Surah Al-Anfal 8 : Ayat 2)


Dalam perjalanan hidup ini seringkali kita merasa kecewa. Kecewa sekali. Sesuatu yang luput dari genggaman, keinginan yang tidak tercapai dan kenyataan yang tidak sesuai dengan harapan.
Dan sungguh sangat beruntung andai dalam saat-saat tergoncangnya jiwa, masih ada setitik cahaya dalam kalbu untuk merenungi kebenaran. Masih ada kekuatan untuk melangkahkan kaki menuju majlis-majlis ilmu dan majlis-majlis zikir yang akan memberikan ketenteraman jiwa.
Hidup ini ibarat belantara. Tempat kita mengejar pelbagai keinginan dan impian. Dan memang manusia diciptakan mempunyai kehendak serta mempunyai keinginan. Tetapi bukan semua yang kita inginkan dapat dicapai. Sesungguhnya tidak mudah menyedari bahawa apa yang bukan menjadi hak kita tak perlu kita tangisi. Banyak orang yang tidak sedar bahawa hidup ini tidak punya satu hukum: harus berjaya, harus bahagia atau harus-harus yang lain.
Betapa banyak orang yang berjaya tetapi lupa bahawa hakikatnya semua itu pemberian Allah sehingga membuatnya sombong dan bertindak sewenang-wenangnya. Begitu juga kegagalan sering tidak dihadapi dengan betul. Padahal dimensi tauhid dari kegagalan adalah tidak tercapainya apa yang memang bukan hak kita. Padahal hakikat kegagalan adalah tidak terengkuhnya apa yang memang bukan hak kita.
Apa yang memang menjadi milik kita di dunia, samada rezeki, jawatan atau kedudukan, pasti Allah akan berikan. Tetapi apa yang memang bukan milik kita, kita tidak akan mampu miliki; walaupun ia nyaris menghampiri kita atau meskipun kita bermati-matian berusaha mendapatkannya.
"Tiada suatu bencana pun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Luh Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. (Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berdukacita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri.." (Surah Al-Hadid: 22-23)
Maka sudahlah, jangan kau tangisi apa yang bukan milikmu!
Ketenangan itu dicapai melalui zikrullah. Namun zikrullah yang bagaimana dapat memberi kesan dan impak kepada hati? Ramai yang berzikir tetapi tidak tenang.
Ada orang berkata, "ketika saya dihimpit hutang, jatuh sakit, dicerca dan difitnah, saya pun berzikir. Saya ucapkan subhanallah, alhamdulillah, Allah hu Akbar beratus-ratus malah beribu-ribu kali tetapi mengapa hati tidak tenang juga?"
Zikrullah hakikatnya bukan sekadar menyebut atau menuturkan kalimah. Ada bezanya antara berzikir dengan "membaca" kalimah zikir. Zikir yang berkesan melibatkan tiga dimensi – dimensi lidah (qauli), hati (qalbi) dan perlakuan (fikli).
Mari kita lihat lebih dekat bagaimana ketiga-tiga dimensi zikir ini diaplikasikan. Katalah lidah kita mengucapkan subhanallah – ertinya Maha Suci Allah. Itu zikir qauli.
Namun, pada masa yang sama hati hendaklah merasakan Allah itu Maha Suci pada zat, sifat dan af'al (perbuatannya). Segala ilmu yang kita miliki tentang kesucian Allah hendaklah dirasai bukan hanya diketahui. Allah itu misalnya, suci daripada sifat-sifat kotor seperti dendam, khianat, prasangka dan sebagainya.
Dimensi Kata, Rasa Dan Tindakan
Jika seorang hamba yang berdosa bertaubat kepada-Nya, Allah bukan sahaja mengampunkannya, malah menghapuskan catatan dosa itu, bahkan menyayangi dan memberi "hadiah" kepadanya. Firman Allah:
"Wahai orang-orang yang beriman! Bertaubatlah kepada Allah dengan taubat yang semurni-murninya, mudah-mudahan Allah akan menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu dan memasukkan kamu ke dalam syurga-syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai..." (Surah At Tahrim: 8)
Firman Allah lagi:
"... Sungguh, Allah menyukai orang yang taubat dan menyukai orang yang menyucikan diri." (Surah Al-Baqarah: 222)
Sifat ini berbeza sekali dengan kita manusia yang kekadang begitu sukar memaafkan kesalahan orang lain. Dan segelintir yang mampu memaafkan pula begitu sukar melupakan – forgive yes, forget not! Hendak memberi hadiah kepada orang yang bersalah mencaci, memfitnah dan menghina kita?
Ah, jauh panggang daripada api! Begitulah kotornya hati kita yang sentiasa diselubungi dendam, prasangka dan sukar memaafkan. Tidak seperti Allah yang begitu suci, lunak dan pemaaf. Jadi, apabila kita bertasbih, rasa-rasa inilah yang harus diresapkan ke dalam hati. Ini zikir qalbi namanya.
Tidak cukup di tahap itu, zikrullah perlu dipertingkatkan lagi ke dimensi ketiga. Hendaklah orang yang bertasbih itu memastikan perlakuannya benar-benar menyucikan Allah. Ertinya, dia melakukan perkara yang selaras dengan suruhan Allah yang Maha Suci dan meninggalkan apa yang dilarang-Nya. Yang halal, wajib, harus dan sunat dibuat. Manakala yang haram dan makruh ditinggalkannya. Zina, mengumpat, mencuri, memfitnah dan lain-lain dosa yang keji dan kotor dijauhi. Bila ini dapat dilakukan kita telah tiba di dimensi ketiga zikrullah – zikir fikli!
Sekiranya ketiga-tiga dimensi zikrullah itu dapat dilakukan, maka kesannya sangat mendalam kepada hati. Sekurang-kurang hati akan dapat merasakan empat perkara:
Rasa kehambaan. Rasa bertuhan. Memahami maksud takdir. Mendapat hikmah di sebalik ujian.
Hati adalah sumber dari segala-galanya dalam hidup kita, agar kehidupan kita baik dan benar, maka kita perlu menjaga kebersihan hati kita. Jangan sampai hati kita kotori dengan hal-hal yang dapat merosak kehidupan kita apalagi sampai merosak kebahagiaan hidup kita di dunia ini dan di akhirat nanti.
Untuk menjaga kebersihan hati maka kita juga perlu untuk menjaga penglihatan, pendengaran, fikiran, ucapan kita dari hal-hal yang dilarang oleh Allah SWT. Dengan menjaga hal-hal tersebut kita dapat menjaga kebersihan hati kita. Dengan hati yang bersih kita gapai kebahagiaan dunia dan akhirat.
Rasa Kehambaan
Rasa kehambaan ialah rasa yang perlu ada di dalam hati seorang hamba Allah terhadap Tuhan-Nya. Antara rasa itu ialah rasa miskin, jahil, lemah, bersalah, hina dan lain-lain lagi. Bila diuji dengan kesakitan, kemiskinan, cercaan misalnya, seorang yang memiliki rasa kehambaan nampak segala-galanya itu datang daripada Allah. Firman Allah:
"Katakanlah (Muhammad), tidak akan menimpa kami melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dialah pelindung kami, dan hanya kepada Allah bertawakal orang-orang yang beriman." (Surah At Taubah: 51)
Seorang hamba akan pasrah dan merasakan bahawa dia wajar diuji. Bukankah dia seorang hamba? Dia akur dengan apa yang berlaku dan tidak mempersoalkan mengapa aku yang diuji? Kenapa aku, bukan orang lain? Ini samalah dengan mempersoalkan Allah yang mendatangkan ujian itu. Menerima hakikat bahawa kita layak diuji akan menyebabkan hati menjadi tenang. Jika kita "memberontak" hati akan bertambah kacau.
Imam Ghazali pernah menyatakan bahawa cukuplah seseorang hamba dikatakan sudah "memberontak" kepada Tuhannya apabila dia menukar kebiasaan-kebiasaan dalam hidupnya apabila diuji Allah dengan sesuatu yang tidak disukainya.
Misalnya, dia tidak lalu mahu makan-minum secara teratur, tidak mandi, tidak menyisir rambut, tidak berpakaian kemas, tidak mengemaskan misai dan janggut dan lain-lain yang menjadi selalunya menjadi rutin hidupnya.
Ungkapan mandi tak basah, tidur tak lena, makan tak kenyang adalah satu "demonstrasi" seorang yang sudah tercabut rasa kehambaannya apabila diuji.
Bila ditimpa ujian kita diajar untuk mengucapkan kalimah istirja' – innalillah wa inna ilaihi rajiun. Firman Allah:
"...Iaitu orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka berkata sesungguhnya kami milik Allah dan kepada-nyalah kami kembali." (Surah Al-Baqarah: 156)
Mengapa kita diperintahkan mengucapkan istirja'?
Kalimah ini sebenarnya mengingatkan kita agar kembali merasakan rasa kehambaan. Bahawa kita adalah hamba milik Allah dan kepada-Nya kita akan dikembalikan. Kita layak, patut dan mesti diuji kerana kita hamba, bukan tuan apalagi Tuhan dalam hidup ini.
Rasa Bertuhan
Rasa kehambaan yang serba lemah, miskin, kurang dan jahil itu mesti diimbangi oleh rasa bertuhan. Bila kita rasa lemah timbul pergantungan kepada yang Maha kuat. Bila kita rasa kurang timbul pengharapan kepada yang Maha sempurna. Bila miskin, timbul rasa hendak meminta kepada yang Maha kaya. Rasa pengharapan, pengaduan dan permintaan hasil menghayati sifat-sifat Allah yang Maha sempurna itulah yang dikatakan rasa bertuhan.
Jika rasa kehambaan menyebabkan kita takut, hina, lemah sebaliknya rasa bertuhan akan menimbulkan rasa berani, mulia dan kuat. Seorang hamba yang paling kuat di kalangan manusia ialah dia yang merasa lemah di sisi Allah.
Ketika itu ujian walau bagaimana berat sekalipun akan mampu dihadapi kerana merasakan Allah akan membantunya. Inilah rasa yang dialami oleh Rasulullah SAW yang menenteramkan kebimbangan Sayidina Abu Bakar ketika bersembunyi di gua Thaur dengan katanya, "la tahzan innallaha maana – jangan takut, sesungguhnya Allah bersama kita!"
Rasa bertuhan inilah yang menyebabkan para nabi dan Rasul, mujaddid dan mujtahid, para mujahid dan murabbi sanggup berdepan kekuatan majoriti masyarakat yang menentang mereka mahupun kezaliman pemerintah yang mempunyai kuasa.
Tidak ada istilah kecewa dan putus asa dalam kamus hidup mereka. Doa adalah senjata mereka manakala solat dan sabar menjadi wasilah mendapat pertolongan Allah.
Firman Allah:
"Dan pohonlah pertolongan dengan sabar dan solat." (Surah Al-Baqarah)
Dalam apa jua keadaan, positif mahupun negatif, miskin ataupun kaya, berkuasa ataupun rakyat biasa, tidak dikenali ataupun popular, hati mereka tetap tenang. Firman Allah:
"Dialah Tuhan yang menurunkan ketenangan ke dalam hati orang yang beriman, supaya keimanan mereka makin bertambah daripada keimanan yang telah ada. Kepunyaan Allah tentang langit dan bumi, dan Allah itu Maha Tahu dan Bijaksana." (Surah Al-Fath: 4)
Bila hati tenang berlakulah keadaan yang dijelaskan oleh Rasulullah SAW melalui sabdanya:
Maksudnya: "Amat menarik hati keadaan orang beriman, semua pekerjaannya baik belaka, dan itu ada hanya pada orang beriman: Jika memperoleh kesenangan, dia bersyukur. Dan itu memberikannya kebaikan (pahala). Jika ditimpa bahaya (kesusahan), dia sabar dan itu juga memberikannya kebaikan." – Al Hadis
Memahami Maksud Takdir Allah
Mana mungkin kita mengelakkan daripada diuji kerana itu adalah takdir Allah SWT. Yang mampu kita buat hanyalah meningkatkan tahap kebergantungan kita kepada Allah di samping berusaha sedaya upaya menyelesaikan masalah itu. Ungkapan yang terkenal: We can't direct the wind but we can adjust our sail – kita tidak mampu mengawal arah tiupan angin, kita hanya mampu mengawal kemudi pelayaran kita.
Kemudi dalam pelayaran kehidupan kita adalah hati. Hati yang bersifat bolak-balik (terutamanya bila diuji) hanya akan tenang bila kita beriman kepada Allah – yakin kepada kasih-sayang, keampunan dan sifat pemurah-Nya. Dalam apa jua takdir yang ditimpakan-Nya ke atas kita adalah bermaksud baik sekalipun kelihatan negatif. Baik dan buruk hanya pada pandangan kita yang terbatas, namun pada pandangan-Nya yang Maha luas, semua yang ditakdirkan ke atas hamba-Nya pasti bermaksud baik.
Tidak salah untuk kita menyelesaikan masalah yang menimpa (bahkan kita dituntut untuk berbuat demikian), namun jika masalah itu tidak juga dapat diselesaikan, bersangka baik kepada Allah berdasarkan firman-Nya:
"Ada perkara yang kamu tidak suka tetapi ia baik bagi kamu dan ada perkara yang kamu suka tetapi ia buruk bagi kamu, Dan sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dan kamu tidak mengetahuinya." (Surah Al-Baqarah : 216)
Seorang ahli hikmah, Ibn Atoillah menjelaskan hakikat ini menerusi katanya, "barang siapa yang menyangka sifat kasih sayang Allah terpisah dalam takdir-Nya, maka itu adalah kerana pendeknya penglihatan akal dan mata hati seseorang."
Siapa tidak inginkan kekayaan, malah kita dituntut mencari harta. Namun jika setelah berusaha sedaya upaya, masih miskin juga, bersangka baiklah dengan Tuhan... mungkin itu caranya untuk kita mendapat pahala sabar. Begitu juga kalau kita ditakdirkan kita tidak berilmu, maka berusahalah untuk belajar, kerana itulah maksud Allah mentakdirkan begitu.
Kalau kita berkuasa, Allah inginkan kita melaksanakan keadilan. Sebaliknya, kalau kita diperintah (oleh pemimpin yang baik), itulah jalan untuk kita memberi ketaatan. Rupanya cantik kita gunakan ke arah kebaikan. Hodoh? kita terselamat daripada fitnah dan godaan. Ya, dalam apa jua takdir Allah, hati kita dipimpin untuk memahami apa maksud Allah di sebalik takdir itu.
Jadi, kita tidak akan merungut, stres dan tertekan dengan ujian hidup. Hayatilah kata-apa yang ditulis oleh Ibnu Atoillah ini: "Untuk meringankan kepedihan bala yang menimpa, hendak dikenal bahawa Allah-lah yang menurunkan bala itu. Dan yakinlah bahawa keputusan (takdir) Allah itu akan memberikan yang terbaik."
Tadbirlah hidup kita sebaik-baiknya, namun ingatlah takdir Tuhan sentiasa mengatasi tadbir insan. Jangan cuba mengambil alih "kerja Tuhan" yakni cuba menentukan arah angin dalam kehidupan ini tetapi buatlah kerja kita, yakni mengawal pelayaran hidup kita dengan meningkatkan iman dari semasa ke semasa. Kata bijak pandai: "It's not what happens to you, but it's what you do about it. It is not how low you fall but how high you bounce back!"
Mendapat Hikmah Bila Diuji
Hikmah adalah sesuatu yang tersirat di sebalik yang tersurat. Hikmah dikurniakan sebagai hadiah paling besar dengan satu ujian. Hikmah hanya dapat ditempa oleh "mehnah" – didikan langsung daripada Allah melalui ujian-ujian-Nya.
Rasulullah s.a.w. bersabda, "perumpamaan orang yang beriman apabila ditimpa ujian, bagai besi yang dimasukkan ke dalam api, lalu hilanglah karatnya (tahi besi) dan tinggallah yang baik sahaja!"
Jika tidak diuji, bagaimana hamba yang taat itu hendak mendapat pahala sabar, syukur, reda, pemaaf, qanaah daripada Tuhan? Maka dengan ujian bentuk inilah ada di kalangan para rasul ditingkatkan kepada darjat Ulul Azmi – yakni mereka yang paling gigih, sabar dan berani menanggung ujian.
Ringkasnya, hikmah adalah kurnia termahal di sebalik ujian buat golongan para nabi, siddiqin, syuhada dan solihin ialah mereka yang sentiasa diuji.
Firman Allah: "Apakah kamu mengira akan masuk ke dalam syurga sedangkan kepada kamu belum datang penderitaan sebagai¬mana yang dideritai orang-orang terdahulu daripada kamu, iaitu mereka ditimpa kesengsaraan, kemelaratan dan kegoncangan, sehingga Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya merintih: "Bilakah datangnya pertolongan Allah?" (Surah Al-Baqarah: 214)
Pendek kata, bagi orang beriman, ujian bukanlah sesuatu yang negatif kerana Allah sentiasa mempunyai maksud-maksud yang baik di sebaliknya. Malah dalam keadaan berdosa sekalipun, ujian didatangkan-Nya sebagai satu pengampunan. Manakala dalam keadaan taat, ujian didatangkan untuk meningkatkan darjat.
Justeru, telah sering para muqarrabin (orang yang hampir dengan Allah) tentang hikmah ujian dengan berkata: "Allah melapangkan bagimu supaya engkau tidak selalu dalam kesempitan dan Allah menyempitkan bagi mu supaya engkau tidak hanyut dalam kelapangan, dan Allah melepaskan engkau dari keduanya, supaya engkau tidak bergantung kepada sesuatu selain Allah."
Apabila keempat-empat perkara ini dapat kita miliki maka hati akan sentiasa riang, gembira dan tenang dengan setiap pekerjaan yang dilakukan. Sentiasa melakukan kerja amal, tolong menolong, bergotong royong, sentiasa bercakap benar, sopan dan hidup dengan berkasih sayang antara satu dengan lain.
Marilah kita bersihkan hati kita dari segala kotorannya dengan memperbanyak zikrullah. Itulah satu-satunya jalan untuk mencari kebahagiaan di dunia dan di akhirat nanti. Manusia perlukan zikir umpama ikan perlukan air. Tanpa zikir, hati akan mati. Tidak salah memburu kekayaan, ilmu, nama yang baik, pangkat yang tinggi tetapi zikrullah mestilah menjadi teras dan asasnya.
Insya-Allah, dengan zikrullah hati kita akan lapang sekalipun duduk di dalam pondok yang sempit apatah lagi kalau tinggal di istana yang luas. Inilah bukti keadilan Allah kerana meletakkan kebahagiaan pada zikrullah – sesuatu yang dapat dicapai oleh semua manusia tidak kira miskin atau kaya, berkuasa atau rakyat jelata, hodoh atau jelita.
Dengan itu semua orang layak untuk bahagia asalkan tahu erti dan melalui jalan yang sebenar dalam mencarinya. Rupa-rupanya yang di cari terlalu dekat... hanya berada di dalam hati sendiri!

Thursday, 26 May 2011

Life is simple but it is complicated...thats y it is called life is unexpected..We can't expect wat will happen next..whether good or bad..Kadang2 org yg sangka baek akn tikam kite dr blakang,tp kadang2 org yg kite bnci la yg akn tolong kita suatu hari nanti..huhuhu...Kawan!! apa erti nye?? kawan 2  boleh diertikan mcm iklan Fair&Lovely.."tiap hari syg"..tp mak aku kate,kwn 2 mcm iklan astro "mcm2 ada"..tp aku x kisah sbb bg aku  kwn 2 mcm iklan tv9 "dekat di hati"..hahahaha...